شناخت شب و روز

 شروز شنبه:  روز خلق جنیان، مکرو خدعه، روز خرید و فروش و شستشوی لباس، روزی که انسان باید به دنبال روزی برود.

روز یکشنبه:  خلق آدم و خوبی‌ها، روز باغبانی و خانه‌سازی است، حجامت در این روز شفای هر دردی ذکر شده است و معصومین علیهم السلام حجامت می‌نمودند.

روز دوشنبه:  روز خلق چارپایان، خشکی، دریا، روز سفر کردن[1] روز رفع حوائج، روزی که پیامبر حجامت می‌کرد و آغاز تقدیر شدن اعمال نزد امام زمان علیه السلام است. چون پیامبر اکرم در این روز رحلت فرمودند روز حزن مسلمین است.

 روز سه شنبه:  روز دعا و جنگ و شروع کارهاست.حجامت در سه شنبه پانزدهم و هفدهم و چهاردهم و بیست و یکم هر ماه شفای هر دردی است.

روز چهارشنبه: روز خلق پرندگان، روز خلق جهنم و درندگان وحشی، روز شروع کارها و مداوا کردن بیماری‌ها، روزی که نوره کشیدن ایجاد برص می‌کند.

روز پنج‌شنبه: روز خلق آسمان، بهشت و ملائکه می‌باشد. روز گرفتن ناخن، طلب ارزاق و قضای حوائج شخصی، روز بالا رفتن اعمال و عرضه آن به امام زمان علیه السلام است. از عصر پنج‌شنبه غسل جمعه مستحب است. روزه پنج‌شنبه اول و آخر هر ماه و چهارشنبه بین آنها سنت رسول خدا بوده است. حجامت اول روز در آخرین پنج شنبه هر ماه علاج همه دردها است. در پنج‌شنبه که مصادف است با (15-17-21) حجامت نمودن از طغیان خون جلوگیری می‌کند.[2]

شب جمعه:  احیاء آن و افزایش روزی استحباب دارد. امام صادق علیه السلام انار میل می‌نمود. از عصر پنج شنبه آمادگی برای انجام نماز جمعه می‌باشد. در یک ششم بعد از نیمه شب آن، دعای فرزندان یعقوب مستجاب[3] شده است. روز جمعه روز قیام صاحب زمان است. 6 ساعت بعد از روز، خلقت آدم اتفاق افتاده است. گرفتن ناخن و سبیل در این روز باعث می‌شود در همه هفته از جذام و درد انگشتان پیشگیری شود. کشیدن نوره( داروی نظافت) در این روز بطور مداوم باعث برص می‌شود. صبح آن حمام کردن و غسل جمعه و عصر آن جهت خطبه ازدواج تأکید شده است. روز سفر رسول خدا( بعد از ظهر) بوده است.

امام صادق علیه السلام حجامت در زوال( ظهر) روز جمعه را منع فرموده‌اند، اگر حجامت در غیر این ساعات انجام شود باید همراه خواندن آیه‌الکرسی باشد. حجامت در این روز تب را از بین می‌برد. در این روز حضرت آدم علیه السلام به زمین فرستاده شد و قبض روح شد و اگر ساعات استجابت دعا را درک کنند دعایشان حتماً مستجاب می‌شود و به طور کلی روز عبادت است و همه کائنات نگرانند که در این روز قیامت بر پا شود. صبح آن مخصوص دعای ندبه و عصر آن دعای سمات و صبح و ظهر آن زیارت عاشورا و جامعه وارد شده است. حضرت سجاد علیه السلام فرموده‌اند: هر که صبح جمعه ناشتا انار بخورد تا چهل صباح دل او نورانی می‌شود و وسوسه شیطان از او دور می‌شود و گناه نمی‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد